20 febrero 2014

EL BOGADEIRU

Bogueo o Piedra de Colar, Pa llavar, les muyeres de la familia utilizaben xabón fechu con grasa d'animal, resfregando la ropa sobre una tabla de madera nos regueros cercanos a la casa o nel llavaderu. Pero cuando esi métodu nun yera abondu pa llavar la ropa blanco, había que metela en llexía (abogala o colala) lo que garantizaba la so llimpieza ya hixene. Sicasí, primero que fuera comercializada, la única forma de llograr llexía yera a partir de cenices cocíes n'agua.
Pa llevar a cabu esti procesu utilizaba'l boguéu, un soporte circular de madera o piedra con una embocadura pa desaguar (el bucín) y con un reborde nel que se encaxar el caxellu o arna, un cilindru fechu de madera o de vares de castañal.
Antes de poder realizar la tendalada, la ropa tuvo que tar a remueyu y recibir una mano de xabón. La ropa asina preparao asitiar nel caxellu, tapándola con una tela de llinu, el cernaderu, sobre la que s'estendía la ceniza llimpia d'impureces. Siguíase un ciertu orde: no fondero asitiábense les teles más recies, de siguío les sábanes y enriba les prendes más fines. Una vegada que taba tou preparáu y l'agua caliente, ésta diba virtiendo sobre les cenices, que al cocer cola agua, producía la llexía. Esti procesu repitía delles vegaes, cola agua cada vez más caliente, recoyendo con un recipiente la que desaguaba al traviés del bucín pa calecer y repitir la operación.
Finalmente, la ropa quedaba tola nueche nel caxellu, y llavábase y esclariaba nel llavaderu a otru día. Si'l día yera soleyeru, la ropa estendía sobre'l verde por que-y diera'l sol, y cada ciertu tiempu se chiscaba con agua. volvía esclariase nel llavaderu y colgábase nel tendal por que se ensugara dafechu.

EL BOGADEIRU, 






3 comentarios:

  1. En mi casa todavia se conserva el soporte y es de madera.

    ResponderEliminar
  2. Saludos desde Huesca
    Por favor Juan. Solicitamos información de la fotografía " Bogadeiru Vigaña"
    ¿ Es tuya ?
    La solicitaríamos a más alta resolución para un panel del " Centro de interpretación del lavadero de Siresa. Valle de Echo. HUESCA

    GRACIAS
    SALUDOS

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Lucia Valles, a que foto te refieres, en este blog tengo cuatro.

      Eliminar