10 enero 2011

El CARRO DEL PAIS

EL CARRO DEL PAIS, ye un mediu de tresporte de tracción animal, xeneralmente tirau per gües o vaques, consta de dos ruedes, un timon llamáu piertigo onde va xuníu'l xugo y la caxa onde s'echa la carga. El carru del pais o rinchon ye unu de los mas antiguos que se conocen n'Asturies. Los primeres fueron de forma triangular, sobre unes ruedes de madera reforzáu con una banda de rodadura de fierro p'asegurar la so durez a la gastadura, les primeres yeren macices, llamándoles ruedes de chaplon, pasando col tiempu a otres mas llixeres, les ruedes de camba ya las de cambiche. Toes elles xiraben col exe sobre les trichorias, que teníen dos torniellos que sirvíen de frenu, pa evitar la gastadura del exe, se untaba con toucin  El resfregón de la madera del exe y les trichorias daba llugar a un ruiu característico un  rinchar que da nome a esti carru, el rinchon. Na caxa alzaben unos palos , llamaos estadoños, sirvíen pa suxetar la carga, ente que n'otres zones teníen un trenzado de palos llamau cebatu, onde tresportaben granu, tierra etcétera Cola evolución  la caxa paso de ser triangular a rectangular, montando nella unos llaterales desmontables y aprovechando l'espaciu ente los gües xustu enriba del piertigo, pa montar unes parrilles de madera, bien utilizaes pa tresportar mas volume de yerba. Dellos tamaños de carru, pa cada usu y zona, prporcionaben al llabrador una comodidá nel trabayu diariu.

                                                                                    
Carro del pais de caja triangular
Ruedas del pais
con cuatro estadoños

Carro del pais de caja cuadrada
Ruedas típicas del pais
Parrillas encima de los piertigos



Ruedas macizas de chaplon


Carro del pais con laterales montados sobre los estadoños

Rueda del pais unida al eje
se puede observar el desgaste



8 comentarios:

  1. Gracias por publicar todo esto que me trae recuerdos. Tengo una vena asturiana y me crié en la línea galaico asturiana y me hace mucha ilusión ver todo esto. Algunas cosas son de mi época y otras probablemente mucho más antiguas, eso sí, muchas de ellas las conozco con otro nombre y no con el que le dais aquí. Supongo que será por la zona.

    ResponderEliminar
  2. Hola, me alegro que te gusten mis entradas, un día me puse a buscar en Internet cosas de mi infancia del campo y me encontre todo vacío, entonces decidí hacer fotos, sacar información de mi niñez y de la gente mayor, para recopilar todas estas cosas abandonadas con el paso del tiempo, por lo menos si alguien busca en google que encuentre una explicación y una foto, respecto a los nombres, estos son de la zona centro, de ellos derivan muchos mas, en cada concejo tiene un nombre.

    ResponderEliminar
  3. Estos utensilios y algún mas serán utilizados dentro de poucos anos outravez pos,, el sistema a si nos lo ta puendo,; espero y de seo que nun se destruyan todos elles pos será amanera de fer copia, eu personalmente inda los utilizo. Que ye den al progreso a pesar de tar utilizándolo nestos momentos,

    ResponderEliminar
  4. Xuan yas mundial nin, dame gustu ver tanta información ya tan bien documentada del nuosu pasáu rural, au tú ya you medramos viendo tuvía cousas qu'agora ya nun se vein. Un abrazón. Ambás.

    ResponderEliminar
  5. tola mocedá tien que saber en que mundu criamos y como foi la forma de vida entós daquella, antes too yera trabayu, pero la xente yera feliz, aquellos años nun se deben escaecer y habra que faer lo posible por recordalos ya tu lu sabes Ambas!!!

    ResponderEliminar
  6. Hola buenas tardes, me podrían decir por favor las medidas de las ruedas con cuatro estadoños, las primeras macizas no , las segundas; el diametro me refiero.Muchas gracias por adelantado y enhorabuena por el blog.
    Un saludo
    jesús

    ResponderEliminar
  7. Felicidades por el excelente trabajo, Juan Alonso. Me ha animado a hacerte una consulta. Tengo una pieza como único recuerdo del viejo carro de casa (de radios y llanta metálica), la V que se montaba sobre los pértigos, pa apoyar la parrilla y ganar capacidad de carga, sobre todo yendo a la hierba. ¿Sabrías decirme el nombre? Gracias por adelantado. Jose.

    ResponderEliminar